Thursday, March 31, 2011

NASI DULANG

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..


nasi dulang?
korg mesti dah byk kali mkn nasi dulang kan?or tak pernah?
eh tak lah..pernah mkn sekali...
sebenarnye nak bercerita psl keberkatan....
 first time dpt mkn nasi dulang...selama ni  ade je org buat tp tak join pon..hehe
tgk2 dorg mkn..kongsi satu dulang...campur semua..nmpk cam pelik je...so tak try ah...
then tibe2 kat masjid iftar ramai2 ngan akak smart group...
lepas abis usrah mmg excited ah nk turun mkn....sekali tgk nasi dulang...ALAMAK!=.='
so ikut lah akak2 ni mkn...tak pernah mencuba pon.
tgk nasi..cukup ke?mkn 4 org je.tgk nasi cam ckit je....makan punye makan..
eh byk pulak...tak habis2...kenyang pulak tu Alhamdulillah.


then ckp la ngan akak...saye tak pernah mkn nasi dlm dulang ramai2 mcm ni..
ni first time.=.='
akak:ouh..yeke?nasi dulang ni berkat..sbb mkn beramai-ramai...
        tgk nasi die ckit je pon..tp rase ckp je kan...


siyes ouh...kalo mkn sorg2 kan...bile nasi dah habis kepuasan die lain dpd mkn ramai2 dlm dulang...
rugi tak cube dari dulu...adehh ape la tika ni.=.='
nasi dulang ni boleh dikaitkan dgn keberkatan dlm hidup...
penting ke keberkatan?
dulu kat sekolah..mase nak tournament bola tampar....cikgu disiplin*teacher Haslina mesti pesan....jgn lupe solat bile masuk waktu eh....jgn pegi game dulu nnt tak berkat.
kene hormat guru dlm kelas nnt berkat...
bile kite buat sesuatu dan ade keberkatan die....kepuasan die berbeza...
same mcm nasi dulang td..even ckit tp lebih sedap dpd mkn sorg n lebih puas..


manusia zmn skrg berlumba-lumba utk cari duit...
cari duit..pastu habis...
pastu cari lagi..tp be alert....mesti ade keberkatan..
biar dpt ckit tp berkat die lebih...
ade hari tu ...terdengar lah seorg hamba Allah ni berckp...
weh,die dpt duit seribu.....mng nombor ekor...
astaghfirulllahalazim....
duit dpt dpd no.ekor?
pastu muke gembira tanpa rase bersalah..
persoalannye mane keberkatan?
kwn2 biarlah kite dpt ckit tp berkatnye ade.....
bile ade keberkatannye insyaAllah akn rase ckp.
jgn terlalu gelojoh nk duit byk...tp berkatnye kemana?
Apa2 kite buat first sekali tgk hukum Allah...membenarkan tak?
kalo syubhah..better tak yah la...
then baru tgk factor lain2...
risau sgt2 zmn skrg..byk sungguh dugaan dan cabaran..
takut mmg sepanjang mase...T.T


p/s:peringatan utk rakan2 dan diri sendiri...
sekian,wassalam.....

Tuesday, March 15, 2011

15 march 2011:kejadian 3 pokok besar tumbang di UTP

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.


kejadian yang tidak terduga,
selepas tsunami di jepun..kemudian kebocoran tangki nuklear yang digembar-gemburkan
hujan turun hampir stp hari dgn angin yang kuat dan kencang.
memang agak membimbangkan.


ramai jgk yang buat status kat fb alasan tak nak pegi kelas sbb hujan acid.radiation la..haha :P
tepat jam 6 ptg ,kilat sabung -menyabung , sgt kuat ouh..mase tu tgh mkn nasi..smpai tercampak sudu..
engatkan takde pape....tibe-tibe rumateku balik dlm keadaan basah kuyup.
tikah,aq nmpk pokok besar tumbang depan mata kat v2..


                                          kat village 2...bwh pokok tu ade kereta kene hempap






rupenye kilat dan guruh yang kuat itu telah menyebabkan 3 pokok besar kat UTP tumbang lalu menghempap beberapa kereta yang sdg parking..Alhamdulillah tak hempap org..nasib baek takde yang cedera..
pehh bahaye ni...berhati-hatilah bile lalu kat pokok waktu hujan..
takut tumbang secara tibe-tibe.
innalillahiwaiinailaihirajiuun..
Setiap musibah itu ade hikmah die....semoga sentiasa engat kpd Allah S.W.T




kpd kenderaannye menjadi mangse..harap dpt claim insuran..ni kire bernaseb baik takde yang cedera..
kereta je yang kene...
sekian wassalam.wallahua'lam,

Saturday, March 5, 2011

selangkah daripada maut.

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...


just wanna share something with all my beloved frensss..
 baru sahaja menerima tamparan hebat daripada Allah S.W.T.
mengalami kemalangan yang membuatkan saye terpekau,terkejut,tersedar akan dosa2ku..astaghfirullahalazim..


tepat jam 12.30 mlm...jari leka menyelak buku Introduction to material science and engineering...
tibe-tibe menerima panggilan dpd sahabat tercintaku ingin meminta pertolonganku supaya mengangkatnya di chancellor hall....
dengan secepat kilat ku menyarung cardigan putih ,menyarung stoking dan sandal....lalu bergegas menuju ke chancellor hall.


setiba di chancellor hall....daripada jauh sudah kelihatan senyuman sahabatku....
"tika,laparlah,siyes lapar sangat"
dengan rase kasihan kpd sahabat dan nk dijadikan takdir mmg kami akan keluar pada malam itu....sahabatku syahirah nazri...jgn rase bersalah tau...bukan sebab lapar kau yang jadi mcm ni...tp mmg takdir mengkehendakinya...


dengan pantas menuju ke entrance UTP utk membeli makanan..
pertama kali dalam seumur hidup membonceng motosikal pd tgh mlm di luar UTP...
dan pertama kali ditengking Pak Guard di entrance kerana ketiadaan kad matrix...
Ya Allah ,petanda dah nampak dah bende nak jadi...Ya Alllah,Ya Allah,Ya Allah..


sebaik sahaja selamat keluar dpd entrance UTP...
motosikalku gagah memecut membelah angin malam...
secare tibe -tibe ade sebuah motosikal yang dinaiki dua orang lelaki menganggu perjalanan kami....
menganggu kosentrasiku.....
dgn keadaan yang lemas kerana diganggu aq pon menoleh sekali ke belakang utk melihat kedudukan kereta di belakang..dgn niat utk menukar lane.
melihat kedudukan kereta yang jauh di malam hari....
dan dgn aggapan kereta tersebut tidak berapa laju...
aku pon menukar lane....tapi..
sebaik sahaja selamat menukar lane,
"Tikah, kereta belakang laju gile"
sebaik sahaje perkataan laju gile disebut....."BUMMMMMM"
satu hentaman hebat mengenai motosikal aku...


motosikal ku terhempas dan terseret jauh ke kiri jalan.....aku tercampak ke tengah jalan(kami berada di kanan).terhempas bahagian belakang terlebih dahulu....kemudian bergolek tersembam dan terseret pipi sejauh satu meter...Ya Alllah!!! sakitnyeee...oleh kerana x tahan sakit terseret pipi...tangan ku membantu bagi menampung muka daripada terus terseret...membuat kan tangan ku pon mengalami luka yang amat memedihkan.
sahabatku terjatuh hampir ke tepi jalan....berguling...


sewaktu tercampak...
fikiran siyes blank...hitam....tak engat satu bende pon...
dalam keadaan terbaring......melihat sahabat ku cepat2 belari ke tepi jalan.....
baru ku sedar aq berada di tengah jalan...dalam keadaan kereta yang sgt laju.....dalam keadaan sakit2...aq berlari sepantas kilat ke tepi jalan.....bagi mengelak di lenyek kereta belakang....
Ya Allah...Ya Allah...Ya Allah......ku hanye selangkah daripada maut....hanye berserah pada ketika itu...


handset mmg berterabur kad tengah jalan....
sahabat ku tak dapat berdiri pada mulanye...
kelihatan air mata mengalir daripada matanye....
Ya Allah...betape dekatnye kami dengan maut....
nasib sgt2 sgt2 baek kereta blkg sempat membelok ke kiri dan dgn bantuan seorang abang menghentikan kereta2 lain.....
di tengah highway kereta sedang memecut laju...
bile2 mase je kami boleh di lenyek...




memikirkan amalan ape yg ingin dibawa sekiranye nyawa kami melayang pada malam itu...
memikirkan dosa yang telah dilakukan..
astaghfirulllahalazim ya Allah..
mmg benar mati itu sgt dekat...dan lambat sesaat mmg innalillahiwainnailaihirajiunnn..


nothing much more to say...
tamparan yang sangat hebat...
accident yang sgt mengejutkan....
in conclusion,kalau nak buat dosa tu fikir la mati...
kalau kite mati sewaktu buat dosa mcm mane..
kalau mati sewaktu tgk konsert ke?tgh dating ke?mati tgh mengumpat ke?
semoga dijauhkan....
sesungguhnye mati tu sgt dekat...
tak cepat sesaat,tak lambat sesaat....
kalau Allah ckp jadi,maka jadilah"


wallahua'lam...
satu pengajaran buat saye...:)
sekian wassalam.