Monday, June 28, 2010

ADE KER ISTILAH BOHONG SUNAT?



Sabda Nabi s.a.w.; “Bukanlah dianggap pendusta/pembohong seorang yang berniat untuk memperbaiki di antara manusia dengan ia menyampaikan berita yang baik sahaja (di antara dua orang yang bergaduh/bersengketa) atau melaporkan yang baik-baik sahaja (dengan menyembunyikan yang tidak baik di antara mereka berdua)” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari ... See MoreUmmu Kalsum r.a.). Dalam riwayat Imam Muslim, terdapat tambahan; Ummu Kalsum berkata; “Aku tidak mendengar Nabi s.a.w. memberi sebarang kelonggaran (untuk berbohong/berdusta) dalam percakapan manusia kecuali dalam tiga keadaan;
1) Ketika peperangan
2) Untuk mendamaikan di antara manusia
3) Percakapan seorang lelaki dengan isterinya dan percakapan seorang perempuan dengan suaminya
(HR Imam Muslim)

Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; “Hadis ini dengan jelas telah mengharuskan beberapa bentuk pendustaan jika ada maslahah/kepentingan. Para ulamak telah membuat batasan bagi pendustaan/pembohongan yang diharuskan. Batasan yang terbaik ialah yang dikemukakan oleh Imam al-Ghazali yang menjelaskan; percakapan ialah jalan untuk mencapai maksud-maksud tertentu. Jika suatu maksud yang baik dapat dicapai dengan berkata benar, tidak harus lagi berdusta kerana pendustaan tidak diperlukan ketika itu. Namun jika maksud yang baik itu tidak ada cara untuk mencapainya melainkan dengan berbohong/berdusta, maka ketika itu berbohong/berdusta adalah harus jika maksud yang ingin dicapai itu hukumnya adalah harus. Jika maksud itu wajib, maka berdusta ketika itu juga wajib (kerana tidak ada cara lain lagi untuk mencapainya). Contohnya; ada seorang muslim bersembunyi dari seorang lelaki zalim dan kita mengetahui tempat persembunyiannya. Kemudian si zalim itu bertanya kita tempat lelaki muslim itu bersembunyi. Ketika itu wajib kita berdusta/berbohong (yakni tidak harus kita bercakap benar dengan memberitahunya). Contoh lain; kita ada menyimpan barang milik seseorang muslim, lalu ditanya tentangnya oleh seorang zalim yang ingin merampasnya, maka wajib kita berdusta untuk menyembunyikannya (bagi mengelak ia dirampas). Malah kata Imam al-Ghazali; jika kita memberitahu si zalim itu dan barang itu dirampasnya, wajib kita menggantikannya.

Namun langkah yang lebih berhati-hati ialah dengan kita melakukan at-Tauriyah iaitu berselindung, yakni tidak secara direct berdusta/berbohong. Maksud at-Tauriyah ialah kita bercakap dengan bahasa yang zahirnya nampak macam berdusta, tetapi secara terselindung (yakni biat di hati) kita tidak berdusta. (Lihat; al-Azkar, Imam an-Nawawi, kitab Hifzul-Lisan. *Terjemahan dilakukan secara bebas).

Bagi kes hubungan suami-isteri, maksud keharusan berdusta/berbohong ialah dalam menzahirkan kasih-sayang, berjanji sesuatu yang tidak lazim/mesti (ditunaikan) atau sebagainya. Sebagai contohnya; apabila isteri bertanya suami; sedap atau tidak masakannya? Suami pun menjawab; “sedap”, walhal sebenarnya tidak sedap. Jawapan itu bertujuan menjaga perasaan isteri walaupun sumai sebenarnya berbohong. Berbohong sebegitu tidaklah dicela kerana tujuannya untuk mengekalkan kasih-sayang. Adapun melakukan penipuan/pembohongan untuk mengelak dari tanggungjawab/kewajipan terhadap pasangan masing-masing atau untuk merampas haknya secara batil, maka ia adalah haram dengan ijmak para ulamak. (Lihat; Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi)

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. al-Azkar, Imam an-Nawawi.
2. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 16, kitab al-Birri wa as-Silah.., Bab Tahrim al-Kazibi..
3. Raudhatul-Muttaqien, Syeikh Abdul-Qadier ‘Irfan, jil. 1, bab al-Islah baina an-Naas.

Tuesday, June 22, 2010

 TETIBE EMO LAK.....HEHE~


napew rase mcm mudah jer air mate mengalir.....
napew aq mesti jd sebegini lemah....
mane atikah yg dulu.....
kenape ko semakin tenggelam....
or ko mmg dah x nk muncul lagy....
tolonglah tikah...be strong....jgn mudah mengalah.....
Ya Allah , Engkau kuatkanlah hati hambamu ini.....
tabahkanlah hati hambamu ini untk mengahadapi
segala dugaan n cabaran yg telah Engkau tetapkan....
jgn sesekali ko palingkan hati hambamu ini dari kebenaran......


walau besar mcm mane pown dugaan yg dtg .......
plis lah jgn putus ase....
penting kerr kate2 org sekeliling???
napew kate2 mereka n sikap mereka membuat aq lebih sedey....
walau pape pown
don make simple things become complicated....
simple things stay simple.......:)
Ya Allah , sekiranye inilah takdir ketentuanMu ke atas hambaMu ini....
Engkau permudahkanlah urusan hambaMu ini di sini....
tabahkanlah hati ku menjalani kehidupan di tempat yg telah tertulis di Luh MahfuzMu......
AMINNNN~
and x lupe gak kpd parents ,rakan2 , guru2 ,n sume kaum kerabat ku........semoga kami sume berada di jalan mu yg benar......

Saturday, June 19, 2010

suke sgt sbb most of my frenz dpt smbg pelajaran dorg ngan baek...
I love u all
rindu korg
teringat mase kat sharodz dulu...
haha.....suke tgk bdk2 sharodz tidor....
kdg2 comel...kdg2 kelakar gle.....x tahan2 nk gelak
tp
skrg dah x mcm dulu..
sume org akan jd dewasa..
wow!! t's really make me scared
nnt dah x pat duit dpd ayah agy
kne gune duit sendiri
dengar cam x best jerk jd dewasa
bestnye mase sharodz dulu
selalu dtg sekolah lmbt....
tp x pernah kne denda...hak3
ahhhhh!!! school time was really fascinating
skrg neyh dah masok UTP....dah tak boleh maen lari2 lagy
nnt org ckp mcm bdk2
haha
fikiran pown kene lebih matang
hope that I can face all of this excellently
mase mmg x boleh diputarkan kembali
meninggalkan sharodz..mmg satu perkara yg susah....
RINDUNYE!!
:(
I LOVE U SHARODZ....
syg sgt2
byk kenangan manis+pahit kat ctuh....
hahaha
teringat ketua warden...
woooo!! garang tp suke tgk die senyum...
rindu sume cikgu2
wak2 klass sejarah mmg paling mengantok!
x dapat dinafikan ....
kesian cikgu...
wak2 sejarah
almost all of the students tido....
satu dua kepala jerr yg focus....hahaha...kelakar nye...
bile cikgu keluar kelas .......segar lak tibe2...aduhhhh
mmg sumpahan betol.....
sukenye time tuh......
suke sgt2
even sharodz byk tangga yg teramat
even penat kene naek turun bukit....
tp sumenye mmg berbaloi...
here I'am studying in UTP
thanx kpd sume cikgu.....
yg best nye klo byk tangga kat UTP pown dah x keysah dah...dah biase sgt2...x rase penat pown naek byk tangga...haha
Atikah bersedialah.....menjadi org baru......
buang sume tabiat yg x baek......
:)

Friday, June 18, 2010


when I'm in school I'm really excited to be a doctor but now I'm not a doctor but I'm going to be an engineer n work for petronas Insya-Allah that is my destiny and I have to be strong ,to accept it I LOVE MY PARENTS very much, I want to make them happy ,I want to make them proud of me,I want to be the greatest daughter that they have ever had... I love u mom....I love u dad....
assalamualaikum n selamat sejahtera


to all the people who visits my blog,
hope u enjoy ur life n do the right things as what Allah said in Quran:
Wahai orang-orang yang percaya, taatlah kepada Allah dan rasul-Nya, dan janganlah berpaling daripada-Nya, sedang kamu mendengar. (8:20)

jgn sesekali melakukan perkar yg dimurakai Allah..dan sentiasa mengikut arahan dan perintahNYA....

setiap arahan Allah itu ada hikmah disebaliknye dan kite sebagi hambanye mestilah taat kpd Allah Yang Maha Esa

Our life is just for Allah my frenz
not for the money
not for the game
not for the human u love
but for Allah who had created u
our lives is just for Allah
every breath that we inhale and exhale is just for Allah
Hidup hanyalah untuk keredhaan Allah
same2 lah kite bermuhasabah diri
saye pown bkn lah org yg sempurna
saye selalu melakukan kesalahan
I just want to say that don't forget to "TAUBAT"
because Allah loves the people who perform taubat
Even our phrophets
Nabi Muhammad S.A.W
will perform TAUBAT everyday...my dear frenz
do not follow SYAITAN
follow Al-Quran n As-sunnah